Zoom - General information

ZIM HilfeWiki - das Wiki
Die deutsche Version finden Sie auf der Seite Zoom - Allgemeine Informationen

The software Zoom and its basic features are presented here.

Functionality[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

  • Online meeting/ video conferencing
  • Screen sharing
  • Whiteboard
  • Chat
  • Document exchange
  • Video recording

Suitable for[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

  • Live discussions in coures
  • Cooperation in research groups and projects
  • Convention and conference hosting
  • Group sizes (online meetings up to max. 300 people)

Requirements[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

Zoom licenses[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

The campus license Zoom, which is purchased by the University, differs from free-to-use zoom licenses:

  • The free licenses are personal licenses and can only be used for personal use. The usage time is limited to 40 minutes per session.
  • The university campus license allows a distributed management of the event, i. e. you can plan the meeting for yourself and others in advance, send the link in advance and plan regular events (i. e. create the meeting only once and use the same link / the same meeting ID over and over again). However, you must also start the meeting via your university license at the beginning of each meeting.

Notes on use[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

  • For teaching, it applies that preferably asynchronous teaching scenarios should be carried out. Video conferencing in teaching should remain the exception and be didactically justified.

Terms of use and privacy policy[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

Further information on this can be found in the following article:

Notes on Netiquette[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

Audio and video conferences bring new possibilities compared to a face-to-face meeting, but also new challenges. We have compiled a list of suggestions and behavioural recommendations that you can go through in preparation for an audio or video conference.


See also[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]


Bei Fragen oder Problemen wenden Sie sich bitte telefonisch oder per E-Mail an uns:

Tel. IT: +49 (5251) 60-5544 Tel. Medien: +49 (5251) 60-2821 E-Mail: zim@uni-paderborn.de

Das Notebook-Café ist die Benutzerberatung des ZIM - Sie finden uns in Raum I0.401

Wir sind zu folgenden Zeiten erreichbar:


Mo Di - Fr
Vor-Ort-Support Geschlossen Über die Feiertage geschlossen
Telefonsupport 08:30 - 13:00 Über die Feiertage geschlossen


Das ZIM:Servicecenter Medien auf H1 hat aktuell zu folgenden Zeiten geöffnet:

Mo Di - Fr
08:00 - 16:00 Über die Feiertage geschlossen


Cookies helfen uns bei der Bereitstellung des ZIM HilfeWikis. Bei der Nutzung vom ZIM HilfeWiki werden die in der Datenschutzerklärung beschriebenen Cookies gespeichert.